Voetaandoeningen aan voethuid en nagels:

Wat voor soort voetproblemen bestaan er die een Provoet pedicure kan behandelen:

Eelt en/ of kloofvorming:

Eelt is een beschermingslaag van de huid en komt vooral veel voor op de voethuid.

Eelt komt vooral voor op plaatsen van de huid waar veel wrijving of druk is.

Door bijvoorbeeld schoenen of de stand van de voeten en tenen.

Een laagje eelt is nodig en zorgt ervoor dat u uw huid van de voeten niet kapot loopt.

Komt er teveel eelt dan kan dit resulteren in pijnlijke likdoorns en pijnlijk hard eelt waar ook kloven in kunnen ontstaan.

Likdoorn(s);

Likdoorns kunnen op veel verschillende plaatsen op uw voeten voorkomen en kunnen ondanks hun formaat behoorlijk pijnlijk zijn. Oorzaak is teveel druk op de plaats waar de likdoorn zit.

1. Onder de voorvoet

2. Bovenop de tenen

3. Tussen de tenen de zogenaamde 'weke likdoorn'

4.  De zogenaamde 'zaadlikdoorn' komen verspreid over de hele voetzool voor.

Ingegroeide teennagels: Unguis Incarnatus

Ingegroeide teennagels zijn een pijnlijk en lastig probleem aan de voeten en kunnen in een gevorderd stadium een ontsteking in de nagelwal veroorzaken.

Er kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen:

- Bouw van de nagel op de teentop, bijvoorbeeld de rond bij tunnelnagels.

- Voetstand bijvoorbeeld bij een Halux Valgus stand van de grote teen.

- Te krappe schoenen te klein of te smal.

- Overmatige zweetvorming aan de voethuid waardoor de huid verweekt.

Mycosenagels of schimmelnagels worden in de volksmond vaak kalknagels genoemd.

Overmatig verhoornde verdikte teennagels: Onychokeratose.

Dit type nagel verdikt en wordt zeer hard waardoor zelf knippen van de nagels een probleem wordt. Vaak drukken deze nagels op het nagelbed waardoor dit pijnklachten geeft.

Mycose of schimmelnagels:

Vaak een ontsierende aandoening aan de teennagels, het begint vaak bij de grote teennagels. De nagels verdikken en worden geel tot bruin van kleur en brokkelen snel af. Zonder behandeling wordt de schimmel aan nagels erger en breidt zich uit naar de andere teennagels.

Met gel kunt u de vergeelde en verdikte nagels camoufleren als u bijvoorbeeld open schoenen wil dragen. Dit is geen oplossing maar geeft een mooi cosmetisch resultaat. Voor de aanpak van schimmelnagels zult u regelmatige behandelingen bij bij een pedicure moeten ondergaan en thuis de nagels behandelen met een mycose remmend middel.